maandag 26 april 2010

Inleiding


Waar te beginnen? Er zijn zoveel letters die ik kan omtoveren in woorden. Maar zullen woorden wel genoeg zijn om alles te kunnen vertellen? Dit is niet enkel een verhaal, maar ook een gevoel voor passie. Ik ga u zo goed mogelijk het beeld meegeven van ons verhaal. Duik mee in mijn gedachten en voel de moleculen in jouw lichaam bubbelen.

Daar gaan we...

De oerknal of het ontstaan zoals ze het noemen


Ja die knal was er wel degelijk. Ongeveer een jaar geleden ontstond er bij mij het idee om met een motor op reis te gaan. Het zou niet zomaar mijn motor worden en het zou niet zomaar en reis zijn. Ik dacht om naar Kroatië te rijden op een brik, een klassieker. Ik sprong op mijn toenmalige blonde jonkvrouw, heu hengst bedoel ik, en ik reed naar Nijmegen. Daar stond een oude Honda CB550F uit 1977. Optisch was het een krel. Een niemandskind, de wrat op je oog. Ik moest ze hebben! Zo gedaan.
Het duurde niet lang vooraleer ik dat ding helemaal uiteen had gehaald. De naftbak was een klomp roest dat ik helemaal heb ontroest en herspoten. Maar de vreugde was van korte duur. Kort hierna moest ik aanhoren hoe mijn reismakker zich terugtrok uit het project. Mijn budget was helemaal geslonken en op school ging het niet zo goed. Ik schoof het project opzij en de moto verdween in dozen. Nog steeds ligt het machinetje droog en warm te wachten op de dag dat het weer knalletjes mag verwerken in haar hart terwijl warme uitlaatgassen haar tedere uitlaten strelen, handen op de erogene... oh oeps we wijken af.
Tot plots eind oktober 2009. Als ik het mij nog goed kan herinneren was het een koude herfstdag. Mijn shift zat er bijna op en samen met Philip was ik nog de werkvloer aan het opkuisen. Ik schuif uit. Boem! Bang! Weeral een knal ... hee dat ken ik van ergens, en toen was het te laat. Alsof een onweer in mijn hoofd uitbarstte, zo vlogen de neuronen door mijn hersenpan en toen ... "Philip. Wat denk je van een reis met de moto?" ... "Maar niet met onze motoren. Neen, we kopen oude motoren voor een paar honderd euro en daarmee gaan we op reis. Net zoals Joe Bar Team, net als de echte elefanten". Je moet je inbeelden dat er op dat moment een parallelle reactie ontstond op ons gezicht. Honderden onzichtbare vuurvliegjes verlichtten onze ogen en trokken aan die glimlach!

Maar wie zijn jullie?

En cliché zijn we alvast niet. Niet de doorgewinterde veertiger met een ontspoord levensverhaal op zoek naar de vallende ster in de hutsepot voor zich. Wij zijn Kevin, Philip en ik, Piotr. Drie jonge twintigers die iets willen doen dat weinigen op onze leeftijd hebben kunnen doen. Kevin en ik zijn de meest ervaren motormuizen. Ik heb er reeds vijf jaar op zitten en Kevin vier. Philip heeft niet zo veel motorervaring, maar hij is een verstandige gast die lang hiervoor nog met een motodax de banen van het Antwerpse onveilig maakte.
Bedachtzaam, zot en avontuurlijke ingesteldheid zullen zorgen dat we het tot een goed einde zullen brengen.

De ploegopstelling

Enkele dagen geleden zijn we gaan shoppen. Niet met de dames, niet met de mama. We trokken Nederland in met een camionette op zoek naar geschikte klassiekers. We hadden 'Fik' bij ons, een geweldige kerel met kennis van zaken. Eerst reden we naar Rotterdam om een mooie Honda CB750F Bol d'or uit 1984 te bekijken. De motor startte feilloos maar de vierde cilinder verbruikte olie bij een koude start. Witte rook uit de uitlaatpijp en uitlaatklep gaf dit aan maar verder echt tip top. Fik gaf groen licht en het geld werd op tafel gesmeten.Kevin had zijn moto al.

Vervolgens was het mijn beurt. Ja, mijn beurt zat in Westzaan op mij te wachten. Dat is zowat 160 km ten noorden van Rotterdam. De aankomsttijd werd steeds later en later door die files rond Amsterdam. Uiterst onaangenaam maar ik wou mijn Bol d'Or uit 1981 echt zien, hij zag er zo mooi uit op foto... op foto. De moto bleek helemaal afgeleefd te zijn. Een korte inspectie van fik en 50 rotaties van de nokkenas later werd de moto afgekeurd. Het was een wrak met een gebroken aandrijfstang van de 1e cilinder. Dat was enorm balen voor mij. We moesten verder, hup die camionette in en snel snel naar Hengelo, 230 km verderop. De Honda CBX750F uit 1985 die daar op Philip zat te wachten was prachtig! Een deukje in de tank, maar de motor liep enorm goed. De zilverkleurige hond kwispelde als een naaimachine in overtoeren. Heel mooi geluid.

Moto's opgeladen en we gingen naar huis met een Piotr die zo sip keek als een wandtapijt met groen bloemenmotief.
Niet getreurd lezers, ik vond mijn goesting enkele dagen later. Een Suzuki GS750ES uit 1983. Er is wel een beetje meer werk aan dan aan de moto's van de 2 andere mannen, maar ik hoef dan ook geen motor in te voeren.



Kevin de witte roker:       Honda Bol d'Or 1984
Philip de vlotte aspirant:  Honda CBX750F 1985
Piotr de overloper:          Suzuki GSX750ES 1983


Waddist naa ?

Het wordt een reis door europa met 3 bikkels op drie brikken. Young and old in the mix!
Er bestaat al een ruwe planning van ons avontuur en die gaat als volgt:
Begin juli 2010 vertrekken wij richting Frankrijk en flirten met de grens van Duitsland. Na deze zwoele beproeving willen wij Monaco aandoen om richting de Dolomieten in te trekken. Van west naar oost door Italië naar de kust van Slovenië om die vervolgens helemaal af te likken tot in Kroatïe. Op de terugweg dansen wij de tango met enkele gekende bergpassen in Oostenrijk en Zwitserland zodat we weer in Duitsland aankomen en ons weder verzoenen met België.
Tijdens deze hele zwoele verkrachting van de motorziel en passie zullen we enkel in onze tent slapen. Soms zal dit een camping zijn, maar in nood zullen we wildkamperen. Nu moet ik ook zeggen dat wij zeker een keer of 3 een hostel zullen opzoeken om even ons teder lichaam rust te gunnen.



Gulle sponsors zijn altijd welkom in deze tijden van crisis. Van theepotje tot een centje.

Facebook GROEP

Website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten