Wat gaat hij nu schrijven? Een welgeplaatste vraag in de winkelhaak van ons doel. We zijn al begonnen en het einde is nog steeds onbekend!
Het is ondertussen al even geleden dat jullie iets van ons hebben gehoord - waarvoor onze nederige excuses - maar we hebben toch weer vooruitgang geboekt. We kunnen niet elke stunt van Philip, elke beweging van Kevin of stomme opmerking van mij rapporteren? We zijn druk bezig met het leven dat ons weer zo snel voorbijgaat. Gisteren nog in Madrid, vandaag in een koude kamer met een 40w lamp dat het toetsenbord verwarmt. De sjaal meesterlijk over mijn schouder en een dampende chocomelk zorgen dat mijn letters niet in ijskristallen veranderen. Maar zo zijn wij nu eenmaal: hard en ongeëvenaard. Wij blijven doorgaan zodat jullie stap voor stap ons avontuur kunnen volgen.
Madrid
Gelukkig merken jullie niet dat ik eventjes weg was. Stel je voor: 20 minuten wachten op het volgend stukje tekst. Ondertussen heb ik de hond uitgehangen en de was geknuffeld. We gaan verder...
Ook bij ons heeft de Sint wat in het schoentje gestoken. Dat weten we, want hij & zijn gang hebben over heel mijn wit tapijt olievlekken achtergelaten. De rekening van 'den droogkuis' is verzonden met een kerstkaartje ... ik verdien een klets telkens ik afdwaal.
Beetje olie bij de wijn.
Philip en ik zijn bezig geweest met een oliewissel van onze motoren. Daarbij hoort ook de oliefilter de worden vervangen en dat zorgde voor enkele probleempjes. Philip heeft een oliefilter die extern aan het blok vast zit, net achter de uitlaatbochten. Op zich al een heel lastige plaats om je handen tussen te krijgen. Speciaal gereedschap had Philip niet, wel geduld. Eerst draai je de aftapbout los zodat alle olie uit het blok loopt. En lichte 'tok' volgt snel als de bout in de plastic schaal valt en voordat je het beseft volgt alle olie. Dat is dus bijna 3.4L klonterige drek met zwart-bruine kleur waar je in moet liggen vissen naar die bout, want die moet er weer in als de olie uit het blok is gelopen. Dan de oliefilter. Philip had geen grote moeilijkheden om die los te krijgen, maar weer vast krijgen is een andere zaak. Links, rechts, knie op de grond, gevloek en gepruts. Meesterlijk die vingers tussen de uitlaatbochten wringen om met het ander hand de filter vast te draaien. Klaar is Philip, maar ik niet.
Beetje olie en venijn.
Voordat Philip aan zijn oliewissel begon, was ik reeds bezig met een oliewissel. Dat is ondertussen 3 weken geleden en ik zal pas morgen klaar zijn. Dat komt omdat ik mijn aftapplug niet los kreeg. Er echt aan trekken durfde ik niet, omdat ik de draad niet wou beschadigen. Als de draad kapot is, dan kan je je bout niet meer vastmaken en dan moet je met speciaal gereedschap een nieuwe draad 'tappen'. Dan maar even ter hoogte van mijn interne oliefilter een vijs los gemaakt waardoor er toch een mooie liter pap naar buiten liep. Piotr 1 motor 1, gelijkspel en we zijn nog pas in de eerste minuten van het schouwspel. Hoe krijg ik nu de rest van de olie uit het blok? We hadden een handpompje gekocht bij auto 5. Normaal gebruik je die om benzine over te pompen, maar olie is een veel dikkere substantie. Het heeft ongeveer 5 uur geduurd voordat ik ongeveer 1 liter uit het blok had gepompt. Meer kreeg ik er niet door omdat het darmpje niet die genoeg in het blok geraakte. Ondertussen was de tussenstand een welverdiende 1 voor Piotr en 2 voor de moto. Het deksel van de oliefilter had ik ook losgemaakt en de oude oliefilter verdween in de vuilbak en nu wou ik de nieuwe oliefilter erin zetten. Blijkt toch de nieuwe dichting van het deksel niet te passen!!!!!! Ik kan mijn blok niet afsluiten zonder een nieuwe dichting omdat anders de olie er weer uit zou lekken en de oude dichting was niet herbruikbaar. Ik heb dus een nieuwe dichting besteld en die zal ik morgen ophalen. Inmiddels is het mij ook gelukt om de aftapbout los te krijgen waardoor het blok nu helemaal leeggelopen is. De aftapplug terug op zijn plaats draaien was tevens niet evident. Geloof mij, vloeken helpt. Ook heb ik mijn nieuwe teller-unit aangekregen en die heb ik zonder enige problemen kunnen monteren. Op de oude werkte de snelheidsmeter niet meer, belangrijk want flitspalen als referentie gebruiken is geen goed idee. Mijn nieuwe valbeugels zijn zowat het neusje van de zalm. Deze zullen mijn motorblok beschermen indien ik onderweg beslis om plots de grond te kussen. Piotr 5 - moto 2 and the crowd went mental.
Is de trechter zoek? Zo kan het oek!
Twie banane bij de douane.
De motoren van Kevin en Philip zijn aangekocht in het buitenland en om ze in België te kunnen inschrijven dient men een invoerverklaring te halen bij de douane. Bij zijn eerste bezoek, kreeg Philip niet de nodige papieren omdat er op zijn verkoopcontract iets doorgehaald was. Niet geldig volgens de bronstige Beierse winteraap achter het glas. Lap, nu moest de eigenaar vanuit Nederland een nieuw verkoopcontract opsturen.
De volgende was Kevin en die had geen enkel probleem om de nodige papieren te verkrijgen.
Dan was het weer aan Philip. Het was ondertussen reeds 3 weken later sinds zijn eerste bezoek. Aan het loket legde Philip eerst het papier voor dat voordien werd afgekeurd ... en wat blijkt, geen enkel probleem. Zijn kin maakte een benji-sprong en veerde weer terug. Hoor je het geknars van zijn tanden al? Zo ging het juist. Maar alé, we zijn al een stap dichter.
In de volgende aflevering.
Alvorens onze motor definitief kunnen inschrijven, moeten wij eerst bij een oldtimerclub ingeschreven zijn zodat we bij de verzekering een gunstig tarief kunnen verkrijgen. Vervolgens moeten Philip zijn banden en de mijne vervangen worden. Hou je klaar voor het gevaar, want wij komen eraan!
*Hoofdpijn: beter met 2 liter wijn, dan 2 wielen in een ravijn
We zijn nog niet zo zot!
Over & out!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)


Geen opmerkingen:
Een reactie posten