vrijdag 7 mei 2010

Update 4

De draak met vuurvliesontsteking

De Suzuki van Piotr deed het niet zo goed sinds het machientje weer op de baan was. De motor draaide heel onregelmatig en een verbruk van 11L/100km was een vaste waarde. Om de 140 km moest getankt worden en dat is niet zo handig als je honderden kilometers per dag wilt rijden. Hier moest dus iets aan gedaan worden ...

Via via werd mij aangeraden om contact op de nemen met Ruud Frederiks uit Goes van de firma TOVAMI. Zij zouden mij kunnen helpen met de motor op de testbank te zetten en alles netjes af te stellen. Je moet weten dat weinig garagisten aan de motor wouden sleutelen, maar Ruud maakte meteen een afspraak met me, vrijdag 7 mei.

Deze ochtend opgestaan met heel kleine oogjes. Ik trok de gordijnen opzij en ik zag geen straaltje zon. Daar ging mijn laatste hoop op een warme en droge rit. Ach, niet zeveren Piotr, je bent harder dan dat! Na mijn ontbijt heb ik mij helemaal ingepakt: lederen broek, botten, wintervest, winterhandschoenen, buff en mijn regenpak. Je hebt alles aangetrokken en dan merk je dat je sleutels nog in jouw broekzak zitten ... terug alles uittrekken. 9.00u stipt op de klok! Snel die GPS instellen en de motor starten. De draak sputtert zachtjes door terwijl ik mij helemaal klaar maak. Klaar! Garage uit, de baan op en gaaaaaaaaas ... sputter sputter ... ??? Net over de grens zit ik in 5e versnelling bij 5500 toeren 120 km per uur aan het rijden en het machientje valt terug naar 110. Ze wilt niet sneller ... hooo nu trekt ze weer door. Hopelijk raak ik daar. Geen paniek jongen, het is niet ver meer. Na 40 minuutjes rijden ben ik ter plaatste. Tovami, een grote werkplaats die langs buiten nogal 'braaf' staat te wezen. Roestige onderdelen tegen de muur die stilletjes aan de tand der tijd omhelzen. Via de deur met nr 20 op ga ik naar binnen. Allemaal motoren, kleine, grote, snelle, oude ... ik loop eventjes rond, maar snel word ik door Ria aangesproken. Het was net 10 uur geworden. "Kopje koffie" - euuhmm ... heeft u wat thee? - "Zeker! Kies daar je smaak maar". Hmmm lekker warm.

De motor mag naar binnen en wordt op de testbank gereden. Al meteen komt Rinus met he nieuw dat de motor valse lucht aanzuigt. Carburator 3 had een losse rubber (klem zat niet goed vast) waardoor cilinder 3 op lage toeren niet mee deed. Even was er vrees dat het rubber gescheurd was, maar dat hebben we nog kunnen oplossen. Oempf ... zweet zweet ... wat kom er nu? Rinus begon meteen met de carbs opnieuw te synchroniseren. Milimeterwerk! Schroefje bijstellen, losmaken, bijstellen. Perfect! Er zit nog een kleine marge op, maar op zo een oudje is dat meer dan normaal. Eens op de testbank, kreeg Rinus in het oog dat cilinder 1 niet mee deed op hogere toeren. Hij had gezien dat de uitlaatpijp daar maar 50°c werd terwijl de andere 3 200°c hadden. Door de slechte afstelling was de bougie van ciliner 1 kapot waardoor cilinder 1 in hogere toeren niet meedeed.Ik reed tot hiertoe op 3 cilinders en half vermogen! Rinus heeft het snel opgelost en de testbankrun kon beginnen. Deze toonde aan dat 78.1 pk op het achterwiel heb bij 9106 rpm en 69.8 Nm aan 6783 rpm. Niet slecht voor die oude rot !!!

Kijk se ... zo maak je iemand ongelooflijk blij :) :) :) :) :)    3by3 wordt vanaf nu ook gesponsord door TOVAMI, de specialisten in afstellen van motorfietsen voor een eerlijke prijs!


Dank u TOVAMI!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten